At klage sin sag
Der findes mere
end 100 klagenævn og ankeinstanser i Danmark. Så føler man sig uretfærdigt behandlet eller føler man sig snydt,
har man altså mulighed for at klage sin sag.
Der er forskel på om de forskellige
klagenævn og ankeinstanser opkræver penge for at behandle ens sag og om de tager gebyr for at påbegynde sagen. Der
er også forskel på om man får sit gebyrudlæg retur, hvis man får ret i sin klage.
På baggrund af
sagens indhold, vil der være forskel på, om der skal klages indenfor en bestemt tidshorisont.
Man kan blandt
andet klage oven en advokats håndtering af sin sag eller over advokatens salær. Man kan sende sin klage
til Advokatnævnet, det er gratis at klage hertil og der tages ligeledes ingen
gebyr.
Fristen for at
indberette sin klage er op til et år. Klager man for eksempel over den endelig regning fra advokaten. Er det fra
tidspunktet hvor man bliver gjort opmærksom på regningens beløb, at tidsfristen påbegyndes.
Man har dog
mulighed for at indberette sin sag efter tidsfristen er udløbet, hvis ens begrundelse er
veldokumenteret.
Der findes også mange andre klagenævn, så som Revisornævnet, Arbejdsmiljøklagenævnet, ATP’s ankenævn,
Beboerklagenævnene, Telebrugernævnet og Forbrugerklagenævnet med flere.
Stort set alle klagenævn eller ankeinstanser man henvender sig til, vil forlange/bede om at man udfylder diverse
formularer eller klage-blanketter for at sagen kan opstartes. Disse formularer og klage-blanketter vil som oftest
koste penge at erhverve sig.
|